lørdag 23. oktober 2010

Første snøfall



Pilfelt fra April 2010


Pilfelt 3 år




I går kveld kom den første snøen her og hagen er lagt i dvale.Alle møbler ryddet inn og drivhuset gjort klar for overvintrene planter.




Men pilen holder fremdeles krampaktig fast på sine blad og trenger flere omganger med frost før bladene slipper..Når bladene er ferdig felt er det tid for å klippe pilen for lagring(og klippe til stiklinger for neste år),så om ca et halvt år er det igjen tid for fletting og pilmorro.Det ene feltet er 3 år og har virkelig lagt på seg godt i år,blir spennende og se hvor mye det blir i år.har og ett felt som er fra i vår og allerede der er det noen fine lengder.Jeg har ulike pil i feltene siden de har ulike bruksområder(Bleu,Lsd,Wellecs,Rød Amerikaner,Gullpil,Long Bud)Noen lager jeg stativer av,andre er lettere typer de fletter jeg små ting med og andre er perfekte til kurver.Eller går dagene med til venting og korte turer i litt Monsenstil.Jeg klarte og ryke korsbåndet i sommer(og menisk)og er på venteliste for nytt korsbånd....Med på tur er min flotte Busy B og en vennine som lager en gåvennlig sti og så plukkes det mose og kongler i stor stil.Så da blir det i allefall tid til pysslerier i vinter også.Tilbake i jobb blir til våren en gang....

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Jeg kan omtrent ingenting om pil. Men du klipper den ned nå, men bruker den ikke før til våren? Er det fordi du ikke har lyst til å bruke den før til våren, eller må den ligge? Og hvorfor ikke klippe den til våren i stedet?

Linda sa...

Hei Anne:)Pil bør tørkes(mørkt/kaldt)ca 6mnd.Etter tørking må pilen bløtes opp ca 1 uke(bruker badekaret eller lange rør(avløpsrør)Man kan bruke fersk pil og men den krymper og da blir feks kurver fryktelig vinglette.Det hender at jeg bruker fersk pil til feks meisebolleholdere.Mens pil man skal bruke til feks levende gjerde(belgisk hegn)kan få stå igjen eller klippes og legges ute til den skal brukes(ikke på solsiden)Pilstiklinger klipper jeg til ved nedskjæring og oppbevarer ute til våren.