fredag 22. april 2011

Vår i rakett fart













Det er ett fantastisk vær om dagen og overalt skjer det saker og ting i rakettfart.På bare noen timer virker gresset grønnerer,bladene større og ting jeg hadde helt glemt dukker opp.Fra en bitteliten knopp til fargeflor på kort tid.

Snart er alle bedene ryddet og planer satt til liv;Pilen er klipt ned,to nye belgiske hegn er flettet,en veranda er revet og erstattet med nytt stort bed,gemalen har ryddet en del trær og raket plenene,utemøblene er på plass og livet nyyytes i store drag.

I drivhuset er det fullt og det skal bli bra når ting kan få flytte til sine respektive plasser.Det er mye som skal ut i krukker og i bedene,har lyst på flere krukker i år og en kjapp opptelling forteller at det er få som er priklet i antall under 30 stk pr type...jeg beholder selvfølgelig ikke feks 34 hengpetunia selv.Noen er bortbestilt til familie og slikt,men det er flott når det virkelig bugner overalt.


Mesteparten av min jomfrustaude sådd er i drivhuset og spirer for harde livet.Jeg har d.... på draget her for merkelappene er uleselige....så det blir ett puslespill av en annen verden ,og som staudenovisen jeg er ante jeg i allefall ikke at så godt som alle ville spire.Så med dette dårlige utgangspunktet er jeg pr nå den stolte eier av en unik samling med planter merket med .....?Her er det bare og være tålmodig og vente til plantene når en viss størrelse.For hagelaget skal ha loppemarked 4 juni så en del skal dit,for innen den tid anner man nok hva slags planter jeg egentlig har sådd...Hehehe-

Det er kjekt og få delt noen av staudene i bedene, merke de med norsk og latin og sette de i loppesamlingen.Vi skal ha en haug med dugnader i hagelaget fremover,så alt som er plantet på forhånd er tid spart.Det blir fort en vane å fly rundt med pottene der man rydder opp i staudene.Med ønske om en fortsatt deilig påske der ute.

2 kommentarer:

Mariann sa...

Med det været vi har nå , er det nesten så det eksploderer i hagen. Vi får bare nyte disse fine dagene. Håper du får identifisert staudene dine etterhvert som de vokser til.
Ha en fortsatt fin påske.

Mona's Univers sa...

Så herlige bilder - og så koselig og morsomt skrevet. Du vet jo jeg digger humoren din ;o)
Du finner nok ut av staudemerkingen etterhvert - og Hagelaget kommer til å være deg evig takknemlig for den jobben du gjør. Tenkte å bli med på noen dugnader jeg også :D
Her nytes også våren i fulle drag. Det ER faktisk gøy å bo på landet :o) Fortsatt riktig god påske til deg og dine også.