lørdag 2. juli 2011

Kosetur til Freia parken

I dag gikk turen til Freia parken og årets handling av roser.Her var det som alltid ett skue med de deiligste roser.Meter på meter med farger og flotte planter.Prisene er ikke avskrekkende og utvalget er stort,så de fleste fant nok det de “trengte”i dag.Selv endte vi opp med 8 nye.Gemalen  elsker roser,så allerede klokken 10 var han på plass for å snitte roser og sette sammen buketter for salg.(han vikarierte for en annen rose elsker som var på ferie.)Da jeg kom senere tok jeg ett lynoppdrag og satt sammen 10 buketter før vi  sammen startet jakten på årets roser.Jeg har lenge ønsket meg” Rhapsody in blue” dessverre var  den ikke på årets liste.Men noen hadde blandet roser og inne blandt noen andre roser kunne jeg skimte en lapp med ..blue og der var det, en feil plassert men veeeldig ønsket “Rhapsody in blue”og den var det mange som ønsket seg..Så nå har jeg den og kan stryke den fra ønskelisten min.

006

        “ Rapsody in blue” x 1

  • Buskrose
  • 120 cm
  • Mørk blåviolett
  • H 4

 

002

       “Consert” x1

  • Klatrerose
  • 200-300 cm
  • Tofarget rød/hvit
  • Remonterende
  • H 3(har satt den skjermet så krysser vi fingrene for at det funker.)

 

003

   “ White cover” x 2

  • Bunndekker rose
  • 40 cm
  • Hvit m/gule støvdragere
  • Små halvfylte blomster,blomsterrik
  • Kompakt utbredt vekst,små blader
  • H 4-5

005

“ Morden blush” x1

  • Kanadisk rose
  • Buskrose
  • 50-100 cm
  • Lys rosa farge
  • Remonterende
  • H 6

004

            “ Willestrup” x 2

  • Busk/klatrerose
  • 100-150 cm
  • Blomstene er kremhvite til sart rosa på yttersiden
  • Blomstene er helt fylte og blir 10-12 cm store i diameter
  • Middels kraftig duft
  • H 4

001

Ellers ble det med en “New dawn” hjem

  • Klatrerose(skal opp i portalen ned til hagen og peregolaen)
  • 400 cm
  • Blek rosa blomster
  • Duftende,fylte blomster
  • Glinsende mørkt bladverk
  • Blomster rik
  • H 6

 

En tur til Freia parken kan varmt anbefales:)Ha en fortsatt fin helg der ute!

1 kommentar:

Parkvegens Hageglede sa...

Så mange vakre roser.. lykke til med planting og blomstring!